יום שלישי, 21 ביולי 2015

משולשים בנישואין (ב')

 

אסתר אברהמי
מכון מאיר

בשבוע שעבר, התוודענו למשולשים מקובעים שליליים בנישואין. כדי לדעת לפרק מערכת שלילית משולשת, כדאי שנבחין תחילה במשולשים חיוביים.
משולשים זמניים - הזוג בנישואין, הוא יחידה עצמאית, שמסביבה ישנם קשרים רבים ושונים, היוצרים פסיפס חיים שלם. יש זמנים, שדמויות משתלבות יחד עם בני הזוג (ולא ביניהם) וממשיכות הלאה, כאשר הזוג נתרם מהם ומתפתח. אלה משולשים שנבנים ומתפרקים כל הזמן, תלוי במצבים השונים. בסביבת הזוג יש משפחה, חברים, עבודה, יועץ, חבר, תחביבים וכד', שמעורבים באופן זמני בתוך המשולש ושומרים על נפרדות מבני הזוג.
משולשים זמניים במהלך החיים - אירוע שמח או עצוב במשפחה, הוא משולש זמני, כי באופן טבעי, משאבי הזוג נתונים לאירוע. לדוגמא:
לידת תינוק- תשומת הלב והאנרגיות מופנות למשולש החדש שנוצר, עד שמכילים את המציאות החדשה וחוזרים לתפקוד זוגי לצד היותם הורים.
מחלה חלילה במשפחה, אירוע כלל ישראלי משמעותי וכד'.
במצבים כאלה ודומיהם, הקשר הזוגי עשוי להיבנות ולהתחזק, למרות שהאנרגיות מופנות לאירוע עצמו. כי תוך כדי המצב שהם נתונים בו, הם תומכים, מתחשבים ומשתפים פעולה ביניהם. כך שההתמודדויות מגלות להם, עד כמה הזוגיות שלהם יציבה ואוהבת.
משולשים זמניים נבחרים ע"י הזוג - משולשים אלה, תורמים למערכת הזוגית באיזון ובהפחתת מתח ביניהם, כל עוד המשולש הזמני נבחר על ידם, רצוי ועוזר להתפתחותם. לדוגמא:
* אשה בוחרת בחברה, כדי לספר לה על חוויות שלה, שאינן קשורות לבעלה.
* בני זוג, שמבקשים את עזרת ההורים למשך זמן מסוים.
* כאשר בני זוג פונים לייעוץ. היועץ הוא משולש זמני, שעוזר לבני הזוג לחיות ולתפקד נכון.

עתה, משהכרנו את המשולשים החיוביים, נוכל לבדוק מה וכיצד עוזר לפרק משולשים מקובעים שליליים :

" בני הזוג מרגישים שיש ביניהם שוויון ערך (ולא שוויון תפקיד)- המחשבה הבסיסית היא, שלכל אחד יש את 100% הזכות להביע את עצמו ולכבד את דרכו (גם כאשר לא מסכימים עם השני).
" בזוגיות אין צדק אלא מה טוב ונכון לשניהם - לכן מיותר להכניס גורם שלישי שיצדיק אחד מהם.
" מודעות ותשומת לב, האם המשולש זמני ותורם, או מוזמן ככלי נגד השני.
" הבנת דפוסי משפחות המוצא, ע"י שיחות זוגיות- שיחות אלה, מאפשרות להבין את הרקע לדפוסי בני הזוג ולהחליט ביחד, מה הם בוחרים מדפוסי משפחות המוצא ומה חוצץ ביניהם.
" כיצד לצאת ממצבים של מתח וחרדה, כך שלא יהיה צורך בהוכחת עליונות ו/או צדק.
" התבוננות אישית בניהול החיים העצמיים ואין צורך בדמות נוספת לניהול החיים.
" לשנות תבניות חשיבה, שמזמינות שיתוף אחרים בחיי הנישואין.
" ייתכן שיהיה צורך בייעוץ זוגי/אישי, כדי ללמוד מיומנויות אלה, שיעזרו לפרק את המשולשים השליליים שנוצרים ביניהם.
השינוי המיוחל, תלוי ביכולת לראות את תפקידו של כל אחד מהצדדים בתהליך הזוגי והבין אישי, לכבד ולהעריך את התכונות הייחודיות של כל אחד מהם ולקבל את היתרונות והמגבלות של עצמם.
בבני זוג אלה, יתקיים המשולש הנצחי שבברכת הנישואין:" כשמחך יצירך בגן עדן מקדם". כמו אדם וחווה, שמלבד הקב"ה, אף אחד לא נכנס ביניהם ו"שכינה שרויה ביניהם".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה